Auksjon nr. 32

Velkommen til denne min 32. auksjon, som skiller seg veldig ut fra tidligere auksjoner. Jeg har nemlig gått på nett! Ikke verst, etter 18 år med auksjoner. Det nye nå er at du kan studere hvert enkelt objekt (kort) på skjermen, og ikke bare et 'tilfeldig' utvalg i katalogen. Derfor er det denne gang ikke avbildet noen kort i det hele tatt i papirkatalogen, fordi samtlige objekter kan betraktes her på nettsidene.

Denne gang er det 2.300 auksjonsobjekter. Litt mindre enn vanlig, men det skyldes omleggingen til nettet. Det er tilsammen 3.839 kort som skal selges, til et samlet utrop på kr. 311.000,-. Jeg har fått hjelp av hele 28 innleverere til å få dette til.

Budfrist: lørdag 24. mars kl. 14.00

I likhet med mine tidligere auksjoner er dette en "tradisjonell" skriftlig auksjon. Det vil si at jeg kan motta dine bud:

Alle bud blir behandlet konfidensielt, og jeg må ha dine bud senest innen lørdag den 24. mars kl. 14.00. Merk deg tiden!
Er det noe du lurer på, så ikke nøl med å ta kontakt. Dermed skulle alt være klart for en ny, frisk auksjon.

Visning

Det er anledning til å se alle auksjonsobjektene i butikken på Fridtjof Nansens Plass 7 (ved Rådhuset), hver dag helt fram til og med auksjonsdagen. Tips: ta deg god tid, og kom gjerne igjen flere ganger!

Ettersalg

Usolgte objekter kan i ca. én måned etter auksjonen kjøpes til pålydende (utrop) pluss 20 % salær.

Utsendelse av objekter

Solgte objekter sendes ut umiddelbart i de nærmeste ukene etter auksjonen, sammen med en resultatliste. Først innkomne budgivere blir ekspedert først. (Moralen: vær tidlig ute med dine bud!) Du kan også gjerne komme innom butikken og hente objektene dine fra og med mandag 26. mars. Dette er en fremgangsmåte som anbefales, men du må være tålmodig ? du får dine objekter når din tur kommer. (Husk at jeg er en en énmannsbedrift!)

Resultatliste

En resultatliste blir publisert her på nettsidene mine like etter auksjonens slutt. Ellers vil alle som har levert bud få tilsendt resultatlisten i posten sammen med varene. Det gjelder også budgivere som ikke oppnådde noe kjøp.

Kvalitetsvurdering av postkort

Auksjonsobjektene har vært gjenstand for følgende kvalitetsvurdering:

  1. "Postfrisk" - meget pent brukt.
  2. Tegn til bruk/pent brukt. Et "vanlig" kort.
  3. Litt slitasje. Det kan være mindre flekker, smuss, hjørnebrett e.l., men kortet er "brukbart".
  4. Større slitasje. Store flekker og bretter. Rift, nålehull, manglende hjørne e.l. Mye skrift på forsiden.
  5. Kortet er defekt.

Auksjonsbetingelser

  1. Auksjonen er offentlig og frivillig. Skriftlige bud aksepteres. Budgiver må være over 18 år.
  2. De angitte utropspriser er minstepriser. Objektene selges til høystbydende. Alle bud er bindende.
  3. Høyeste skriftlige bud vil bli redusert ned til 10 % over nest høyeste bud.
  4. Eiendomsretten til solgte objekter overdras først når full betaling er mottatt.
  5. Kjøper betaler 20 % salær i tillegg til tilslaget + fakturagebyr på kr. 35,- + porto.
  6. Betaling må finne sted innen 30 dager etter fakturadatoen. Etter dette påløper purregebyr på kr. 50,-.
  7. Evt. reklamasjoner må være auksjonarius i hende senest 14 dager etter auksjonen.
  8. Auksjonarius kan avvise bud, eller sette i gang ny budgivning, hvis det anses nødvendig.
  9. Innlevering av bud innebærer at budgiver forstår og godkjenner disse auksjonsbetingelsene.

Innlevering av objekter

For å få til en god postkortauksjon er jeg avhengig av gode innleveringer. Jeg vet at det finnes mange gode kort ?der ute?. Kanskje du har noen gode kort som du ikke samler på, og som du ikke vet hva du skal gjøre med? Eller du har en del dubletter som du kanskje kunne tenke deg å kvitte deg med? Og du har helt sikkert lyst til å få godt betalt for kortene dine!

La meg tilby en løsning: selg kortene dine gjennom mine auksjoner. De avholdes to ganger i året (i mars og oktober), og jeg har over 2.500 meget oppegående samlere som venter, og deltar, på disse auksjonene. De kan være villig til å betale mye for kort nettopp fra deg. (Min rekord er kr. 9.240,- for ett enkeltkort, inkl. salær.)

Jeg håper at også du kan bli med som innleverer. Jeg påtar meg alt arbeid i forbindelse med auksjonen, beholder 20 % av salgssummen, og sørger for at oppgjøret til innlevererne blir ordnet innen en måned etter auksjonsdagen.

QXL

Jeg har også "gått på nettet" som selger. Du kan finne meg på QXL under signaturen arrag. Følg med der også, for jeg legger jevnlig ut ?godbiter? fra egne gjemmer (man må jo følge med!).